Большой разговор | МОН в эпоху Шмыгаля и Шкарлета: о рисках, ректорах, уходах — интервью экс-зама Стадного

З Міністeрствa oсвіти тa нaуки пішлa мaйжe уся кoмaндa тoпмeнeджeрів. Її звільнив уряд після признaчeння рeктoрa тa eксрeгіoнaлa Сeргія Шкaрлeтa в.o. міністрa oсвіти в oбxід Вeрxoвнoї Рaди. Дeтaльнішe мoжнa пoчитaти (в: Кaбмин нaзнaчил и.o. министрa oбрaзoвaния: рeктoр, экс-рeгиoнaл, сoрaтник Тaбaчникa

Тaкі різкі зміни стaлися у рoзпaл oснoвнoї сeсії ЗНO, пeрeд вступнoю кaмпaнією тa під чaс підгoтoвки дo нoвoгo нaвчaльнoгo рoку з урaxувaнням кoрoнaвіруснoї xвoрoби.

Прo тe, якими були oстaнні три місяці с целью oсвіти в уряді Дeнисa Шмигaля, як з МOН пішли тoпмeнeджeри, які нaйбільші ризики укрaїнськoї oсвіти і xтo рeaльнo вирішує дoлю oсвіти тa нaуки в крaїні — рoзпитaлa ужe eксзaступникa міністрa oсвіти Єгoрa Стaднoгo.

Ми тaкoж нaдіслaли зaпит нa інтeрв’ю з Сeргієм Шкaрлeтoм і чeкaємo йoгo відпoвіді.

 

ПРO ЗВІЛЬНEННЯ З ПРИXOДOМ ШКAРЛEТA

 

— Звільнилaся фaктичнo весь кoмaндa. Ви пішли зa свoїм бaжaнням. Інші зaступники тeж чи їx «пішли?»

— Фoрмaльнo усіx «пішли». Нaскільки я рoзумію, я єдиний, xтo в чeтвeр нaписaв зaяву. Aлe зa рішeнням уряду нaс звільнили пo 9-ій   стaтті Зaкoну «Прo цeнтрaльні oргaни викoнaвчoї влaди». Кoли приxoдить нoвий міністр, всіx зaмів aвтoмaтичнo звільняють. Aлe цю стaттю в Укрaїні дивнo і вибіркoвo викoристoвують, включaють тoді, кoли xoчуть.

— Aлe в нaс нe нoвий міністр, a тимчaсoвий в.o.

— Тaк, і цe щe oднa terra incognita (нeвідoмість — Рeд.), бo нeзрoзумілo, нaскільки відпoвідaє цим прoцeдурaм стaтус в.o. МOН взагалі спіткала незручна ситуація. Коль змінюється керівник, усі документи, відправлені возьми погодження в інші міністерства, повертають взад і їх доводиться засилати ще коль скоро. А в нас один т.в.о. (тимчасово виконувач обов’язків міністра — Ред.), другий т.в.о., не переводя дыхания — уже третій т.в.о.

Кожна зміна т.в.о. додає 1,5-2 місяці прежде бюрократичного процесу.

Потрібно продзвонювати, контролювати, мол зараз документи, це один з найбільших гальмувальників процесу.

Переживаю, що если, бо з МОН уже звільняються прислуга. Я бачив, як важко працюють в МОЗі, коль бракує людей. Якщо так если в МОНі, точно варто очікувати провисання за всіх термінах.  

Ми не можемо собі дозволити зволікати, але застрягаємо получай найбільш банальному — бюрократії.  

Читайте нас в Telegram: проверенные данные, только важное

— Що саме мається в увазі?

— Маємо два ухвалені закони — зміни после закону про вищу освіту і канон про загальну середню освіту. В области вищій освіті, наприклад, понад 30 нормативних актів священнодействие змінити-скасувати-створити. Урядових постанов з десяток. Половину ми встигли ухвалити, ще половину надобно перезасилати. Часто може бути погодження з 10 міністерствами. Кожне може бути як тиждень, что-то около місяць чи два.  

Ми хотіли зробити прозорим розподіл капітальних видатків.

— Мова насчет…

— Від будівництва до дрібного ремонту, може входити туди купівля обладнання тощо. У цьому році це 0, ибо зміни до бюджету перенесли їх в коронавірусний ресурс.  

У попередні роки капітальні видатки мали шалений суб’єктивізм. Очевидним є обладнання интересах змішаного дистанційного навчання.  

Ми працювали по-над кредитом від Світового банку, сподіваюсь, нове керівництво (д)окончить цю операцію. Це угода сверху 200 млн доларів на капітальні видатки: инде і обладнання, і дистанційне навчання, і програмне забезпечення. Це низьковідсотковий доверие — 4-5% на близько 30 років. У порівнянні з іншими міжнародними позиками України охват освіти займає 0,67% в загальному портфелі всіх кредитів.   

— Вдруг з вами «пішли» Павла Полянського — держсекретаря МОН. Він — керівник усіх держслужбовців. Що означає його звільнення?  

— Держсекретаря, до суті, є сенс міняти, коли збираєшся міняти працівників міністерства.

Щоб кадрові рішення зробити максимально зручними, венчание, щоб держсекретар був людиною з твого внутрішнього кола.

Безлюдный (=малолюдный) знаю, хто прийде: погані народище чи хороші. Зараз найбільше бентежить відсутність всего-якого бачення і плану. Можна було неодноразово вийти в ефір і сказати: «(до, я веду перемовини, щоб стати міністром». Відвідуючи комітет, можна було підготувати велику презентацію, і сказати, що ото нинішній стан, за 1, 2, 3 роки хочу, щоб ми були позже і для цього зробимо кроки отакі.

Ми у вересні минулого року ради кілька днів після призначення давали пресконференцію, було широчезне обговорення плану дій уряду, закріплені   KPI ради всіма замами…

Не бачу причин, чому уряд Шмигаля мусив відкинути програму уряду Гончарука. Можна було взяти її, вставить корективи по епідемії і працювати.  

Досі отнюдь не зрозуміло, чому секретаріат уряду почав переробляти програму і вийшло щось зовсім невідповідне. Звісно, перший варіант програми розкритикували: абстракції держи кілька сторінок, непідкріплені аналізом, які ресурси обряд для виконання цих кроків тощо.  

— Тобто у першій редакції програми уряду Шмигаля ви як майна МОН не брали участі в частині точно по освіті та науці?

— Більше того: ми відіслали одне, а тетунька, що потрапило в першу редакцію програми — зовсім інше. Тетуня, що ми подавали, не взяли. Потім ми зайнялися виправленням очевидних помилок (задолго. Ant. с другої редакції плану дій уряду — Ред.). Програму безвыгодный проголосували.

Найбільша проблема в програмі уряду Шмигаля — несинхронізованість різних міністерств. Якщо прискіпливо її почитати, можна знайти пункти, що суперечать Вотан одному.

 

БЕЗГОЛОВА ОСВІТА НА КАРАНТИНІ

 

— Повернуся получи три місяці назад. Коли міняли уряд Гончарука сверху уряд Шмигаля, Ганні Новосад пропонували залишитися міністеркою освіти, але вона відмовилась.

— Ця пропозиція звучала як «По вас претензій немає, хочете — лишайтесь». Але Аня 100% має рацію в тому, що МОН — малограмотный окрема країна. Багато питань лишились вне відповіді. Куди ми рухаємось у питаннях зміни оплати праці, оптимізації мережі, яке бачення в уряду Шмигаля? Це безвыгодный лише вища освіта, але й величезна махіна Нової української школи.

— Ганна пішла, але залишилися ви, її экипаж заступників. Три місяці ви тягнули бери собі міністерство. Наскільки ви були залучені в ухвалення рішень, если навіть програму уряду переписали числом вашій частині?

— Ми користувалися вакуумом, який був. Немає нової програми? Ок, беремо ту, яку напрацювали раніше. Вона буксувала, потому что натикалася на нових міністрів, функціонерів, які безвыгодный розуміли до кінця, що відбувається, і в яких самих артель проблем. Мінкульт — безкінечна трансформація, об’єднуєм-роз’єднуєм. МЕРТ — тетенька саме.  

Мінфін був стабільним, але сверху нього впав фонд по боротьбі з коронавірусом, і навіть сильне міністерство зіштовхнулося з величезними викликами.

— Вам уряд чув?  

— Я мав зустріч з Прем’єр-міністром наприкінці березня — для початку квітня. Поставив кілька ключових питань в соответствии с ЗНО і вступній кампанії, Прем’єр сказав, що ми любое проводимо, я зрадів.  

Відтоді не було ніякої комунікації, якої справді бракувало. І в самому міністерстві було багато авральних моментів посредством зміну т.в.о. і карантин. Це співпало зі змінами по бюджету.  

Останні кілька тижнів вже було до сей поры одно, погана в нас комунікація з урядом чи хороша, було зрозуміло, що процес в области ЗНО і вступу уже на плечах середньої ланки МОН і Українського центру оцінювання якості освіти. Вони професіонали, які одним духом найбільше потребують спокою, щоб їх безлюдный (=малолюдный) розхитували і вони спокійно завершили процес.

— Наскільки вы як міністерство чули під часок ухвалення рішень під час карантину?

— Наші постанови проходили, очевидно з запізненням. Коли Любомира Мандзій зверталася накануне прем’єра, він вислуховував.  

Шмигаль — людина, яка розбирається і хоче вникати, якщо має пора. Але як би він отнюдь не стверджував, думаю, він не сповна відповідає вслед рішення, які ухвалює.

Те, що всі називають «ми радимось з президентом» — це параметры централізації.

— В історії зі скасуванням пробного ЗНО звинувачення полетіли у ваш бік, ви — Міносвіти. Удень у п’ятницю брифінг, що пробне ЗНО если, а вже ввечері з’являється постанова, що ні. Хто це вирішував і чи чули МОН?   

— Нас чули, але рішення приймали безлюдный (=малолюдный) там, де нас чули.

— А мол?

— Скажімо так: рішення про відміну пробного ЗНО в традиційному форматі приймали приставки не- там, де сповна володіли інформацією, а после, де не розуміли, навіщо пробне ЗНО.

— Наскільки реальним було скасування основного ЗНО цього року?

— Ймовірність була дуже низькою. Було тотальне нерозуміння, що таке ЗНО, з боку людей, які боялися його проводити.

Я був переконаний, що його неважный (=маловажный) скасують. Ти не можеш виходити і казати, що ЗНО — велий ризик, коли все відкрито, їздять маршрутки, електрички і в среднем далі.

Мені доводилося писати относительно це аналітичну записку.

— Про що в ній йшлося?

— Давайте нате секунду зайдемо в реальність, де ЗНО скасовано. В соответствии с-перше, це величезний негатив, ибо є велика підтримка населення, по-друге, великі ризики присутствие вступі, адже університети відвикли проводити вступні кампанії, як раніше.  

Якщо скасувати ЗНО і всіх брати получай бюджет, це суперечить 53 статті Конституції. Дальше написано, що приймаються на конкурсних засадах. Якщо взяти всіх і обвести ЗНО взимку — невірогідний сценарій, потому что таке зарахування людей суперечить Конституції, і невідомо, яка взимку если епідеміолочна ситуація.

Я досі стою в позиції, що не варто було скасовувати ДПА у формі ЗНО. Потому что на сьогодні це єдиний інструмент оцінки якості середньої освіти. ЗНО складають неважный (=маловажный) всі, ми не бачимо хвостів — тих, хто безвыгодный складає ЗНО.  

 

ПРО РИЗИКИ І ПЛАНИ В ОСВІТІ

 

— Единым духом ми міняємо коней на переправі — міняємо команду під полоса ЗНО перед вступною кампанією.  

— Такого ще ніколи безграмотный було.

— Це несе якісь ризики получай практиці для вступників, університетів?

— В один прием архіважливо — не втручатися в процеси, які ідуть. Найгірше — если хтось буде приймати багато кадрових рішень і міняти людей, потому что зі вступною кампанією вони впораються безо пильної уваги керівництва, якщо їм далеко не будуть заважати.  

— А що можна зачепити бери цьому етапі?

— Та що хочеш. Найбільше отнюдь не хотілося б, щоб змінювали врахування балів. Вагу ЗНО та атестату мало-: неграмотный можна поміняти, потрібні зміни до самого закону. Але можна, наприклад, зменшити кількість спеціальностей, сверху які при вступі на магістратуру венчание складати ЗНО з англійської, або втрутитися в розподіл бюджетних місць следом, де немає широкого конкурсу. Цього немає в целях тих, хто вступає з коледжу в університет бери 2 курс.

Присоединяйтесь к Instagram Liga.net — тогда только то, о чем вы мало-: неграмотный можете не знать

— На комітеті 3 червня Сергій Шкарлет заявляв оборона ідею скасувати ЗНО для заочної форми навчання.

— Це целиком и полностью відмінна парадигма від тієї, яку ми сповідуємо. Щоб її втілити, панихида змінити закон. Від самого початку к нас був золотим принцип: ти безлюдный (=малолюдный) можеш опановувати програму вищої освіти, если не опанував шкільну. На цьому базується ефективний відбір бери вступі.

Погляд Сергія Шкарлета я зрозумів этак: якщо немає конкуренції на місця, навіщо відбирати, берімо всіх. В (видах нас брати всіх означає бити вдоль якості, по всіх інших студентах, ибо викладачі будуть враховувати у викладанні тих, хто відстає. Який сенс крутить баранку заняття, якщо половина групи неважный (=маловажный) розуміє, про що ти говориш?  

Ми починаємо здавати отворотти-поворотти, проходити шкільну програму, втрачати часок, і так предмет за предметом передаємо у спадок наступному викладачеві оцей хвіст.  

— І нате виході отримуємо…

— Людей з дипломом насчет вищу освіту, які насправді її неважный (=маловажный) здобули.

З позиції Сергія Шкарлета маловыгодный стільки важлива якість, скільки кількість. Скажем не має бути, раніше були ексцеси, коль на атомну енергетику проходили вчитися сыны) Адама, які знали фізику на рівні 7 класу. Це катаклизм.

Тому ідеї нинішнього т.в.о. для мене діаметрально протилежні тому, що ми робили. Це безграмотный просто банальне питання вступу, а велика ведмежа одолжение на майбутнє. Студент, що приставки не- розуміє матеріалу, втрачає мотивацію. Если з такими студентами працює викладач, він теж демотивується, і беспричинно вимиваються кадри з університету.  

— Від Сергія Шкарлета також звучала ідея підвищити ипостась шкільного атестату при вступі.

— Цього отнюдь не можна робити. Шкільний атестат у нас маловыгодный є об’єктивною оцінкою. У кожного вчителя в голові — своя нониус. Вже досліджено, що 10 балів в гіршій школі — це 7-8 в кращій. І від більшої ваги атестату програють якраз ті, хто має кращі знання.

Якщо ми візьмемо 2019 рік і тих, хто мав середній ассамблея атестату 10-12 балів, на ЗНО з української мови 40% цих відмінників безграмотный змогли дотягнути до 180 балів (дорівнює 10 балів — Ред.) Серед відмінників з середнім балом атестату 10-12, які захотіли складати самі ЗНО з математики, 66% безвыгодный дотягнули до 180 балів. Більше половини. Ідея підвищити вагу атестату протирічить самій логіці.  

Лунає й аргументація, що ми знівелювали навчання в школі, потому что вся підготовка останніх класів зводиться раньше ЗНО. ОК, таке явище є, але це до сего времени одно, що «Ми маємо в крані погані показники якості води, давайте зменшити кількість показників, следовать якими міряємо, і тоді вода если не такою поганою». Коли хочемо змотивувати дітей, священнодействие працювати над тим, якою є шкільна програма, це корпеть Нова українська школа. Вона передбачає і реформу ЗНО в тому числі, є стратегія прежде 2030 року.

 

ПРО (НЕ) ПІДТРИМКУ РЕКТОРІВ

 

— Одним пыхом історія з МОН крутиться навколо вищої освіти. Сергій Шкарлет — начальник…

— Це стратегічно неправильно, коли міністром є людина з вищої освіти.

Предназначение МОН — формувати політику. Чим більшою є автономія у певній сфері, тим менше после неї роботи робить міністерство. І навпаки. Вища освіта в нас найбільш автономна, а учебное заведение потребує найбільшої відповідальності МОН из-за формування політики.

Коли ми ставимо людину з вищої освіти керувати всіма галузями, у цієї людини немає досвіду в ланках, -де потрібна найбільша увага міністерства.  

— Нібито ректори підтримали Сергія Шкарлета в посаду міністра освіти. Але ректорів багато. В ближайшее время вийшла заява ректорату Українського Католицького Університету, що ніяких рішень для ректорській зустрічі з Президентом не ухвалювали, що це була очевидно зустріч. Але саме на неї посилаються, аргументуючи, чому Сергій Шкарлет мав очолити МОН. Ви до самого міністерства займались вищою освітою, в МОНі були профільним заступником объединение вищій освіті. «Ректорська підтримка» Сергія Шкарлета — це чия?

Ректори — неоднорідне середовище. Консервативних серед них — близько 60%, решта прогресивні. Подчас консерватори ідуть перевіреними стежками, щоб безграмотный ризикувати. Адже багато хто забуває, що для ректорах нині — величезна відповідальність.  

Також ректорів можна поділити из-за парадигмами працювати на якість і нате кількість. І отут 60% точно тих, хто ради якість. Вони зраділи зміні системи фінансування, яку ми запровадили, потому что нарешті стало зрозуміло, за що саме вони отримуватимуть держкошти. 40% — це или ті, які не повірили в систему, разве її противники, які могли бути основними бенефеціарами старої моделі. Вона була такою, що чим кращі в тебе стосунки в міністерстві, тим більше коштів ти отримував. Це був «ручняк».  

Щодо активної публічної позиції, в таком случае тут, певно, ректори поділилися 95 бери 5%.  

— 5% — це хто?

— З активною публічною позицією, необов’язково прогресивною. 95% малограмотный висловлюють активно позицію — противну чи прихильну.  

Зустріч Президента з ректорами має різні трактування, потому что хтось сприймає зустріч, на якій кілька ректорів підтримали такі кандидатури, а решта промовчали, мовчазною підтримкою. А про декого це: «Вибачте, але я ж нічого далеко не сказав».  

Не сказав би, що ректорський обшивка підтримував будь-яку кандидатуру. Мовчання безвыгодный завжди є згодою.  

Коли я повідомив, що звільняюсь, задолго. Ant. с мене зателефонувало кільканадцять ректорів впродовж двох днів. Ми мали одну й ту ж розмову: що далі? Коль ми їздили регіонами, я казав ректорам, що можете опиратися получи мене на зустрічах з колективом у питаннях реформи: «Неужели ви ж чули заступника міністра?». Ректори казали: «Ви запускайте, ми потягнемо далі».

Ибо їм треба приймати чимало непопулярних рішень: від зміни кадрової політики в університеті, переінакшувати систему оплати праці, щоб платити безлюдный (=малолюдный) усім під одну гребінку, а диференціювати. Це конфлікти в колективі. Коль ділиш всім однаково тоненьким даром — тиша, а коли починаєш диференціювати — чому, як?  

— І що ви казали цим ректорам?

— Якщо ви ніяк безграмотный подасте вигляду, що щось змінилося… Ми процес запустили, а реформу будете робити ви, ми з самого початку для це говорили. Реформа — як цибулина: верхній оборот — зміна системи координат, яку ми зробили, наступний зонд — коли керівники університетів починають міняти політику по (по грибы) системою координат. Наступні шари — еще те, що відбувається в аудиторії між викладачем і студентами.

Процес запущений, хто б приставки не- намагався його зупинити, ви можете продовжувати його в себя. Ми по суті реформою ще безвыгодный дійшли до аудиторїі. Це подекуди если відчутно наступного навчального року, я сподівався, що загалом зміни в аудиторії будуть відчутні из-за три роки. Коли у 2022-2023 навчальному році набір держи 1 курс може розраховувати на нові програми, інший спосіб подачі матеріалу, отнюдь не на вимивання кращих викладачів, а присутність їх в університеті. Адже кращі університети, які б отримували більше коштів, стягували б як магніти давно себе кращих викладачів.

Якщо щось будуть відкатувати — це если важко. А старе, що повернеться, постоянно одно довго не протримається. Занадто значительный запит на зміни. Його неприметно треба їздити і бачити.

Цей запит демократично так не дасть щось згортати.  

— Якщо далеко не було голосування ректорів, то насчет яку «ректорську підтримку» Сергія Шкарлета може йти мова?

Бесспорно, що середовище, яке найбільш неодобрительно ставиться до наших починань, було найбільшими прихильниками призначення. Відсіваючи, залишається отряд, яку не вдовольняло або прописная истина системи фінансування, або індикативка (індикативна собівартість навчання, яка має зробити ціну навчання нате контракті справедливою — Ред.), или   KPI для ректорів, або ЗНО получи бакалаврат для випускників коледжів, или ЗНО на магістратуру. Таких менше 10%.

— Ви вірите, що ці 10% ректорів мають такий важный вплив, щоб проштовхнути Сергія Шкарлета бери посаду міністра?

Так. Бо, держи превеликий жаль, вся владна манекенщица зараз концентрується на особистій лояльності. Говорю безграмотный про МОН, а про загалом кадрові призначення останнього періоду. Це більше пошук лояльних своїх людей, ніж надавання переваги сильним фахівцям.

Це відвертий пошук простих рішень, нерозуміння, що полно може бути складно, непомічання того, що учение багатоскладова і не управляється в ручному режимі.

Если ухвалення рішень зводять до одного центру — це накриває собственной персоной центр.  

Ми зараз йдемо впевнено у черта на куличках від європейського принципу субсидіарності, вслед за яким рішення мають ухвалювати сверху тому рівні, де це если найбільш ефективно.  

У нас же всі рішення центруються. Це зіграє з нами огромный жарт. Найперше з тими, хто концентрує возьми собі ці рішення. У певний минута вони опиняться в ситуації, коли набрали возьми себе море відповідальності, оточили себя людьми, які шукають або прості рішення, разве просто піддакують, це небезпечна річ.

Подписывайтесь возьми рассылки Liga.net — только главное в вашей почте

— Чи є в ОП людина нежто група людей, відповідальних за ділянку освіти?

— Є контактер з боку ОП — Юрій Костюк, христос голови Офісу. Він є точно тим, хто   може пропонувати рішення.

— Ви розумієте, яке бачення української освіти та науки в нинішньої політичної еліти? Три місяці маловыгодный було міністра, зараз далі в.о.  

— Ніколи стільки часу чи так в Адміністрації, чи тепер в Офісі Президента — маловыгодный витрачали на пошуки міністра освіти. Немає чіткої стратегії, розуміння, що ми крок следовать кроком будемо робити в 2020, 2021 році, немає оновленого економічного макропрогнозу, приставки не- розуміємо, чого нам по бюджету чекати сверху наступний рік. Що ми пріоритезуємо і розвиваємо? Мол прориви можуть бути?  

— Те, що немає бачення — чия відповідальність?

— Вищого керівництва країни из-за ту систему влади, яка будується за один прием. Ми всі розуміємо, що Офіс Президента концентрує в собі владу.

Ірина Андрейців

редакторка LIGA.Life
На случай если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Обсуждение закрыто.